Założyciele Google

Chyba nikt nie wpłynął tak na Internet, jak założyciele Google. W zasadzie nie wyobrażamy sobie surfowania po sieci bez stworzonej przez nich wyszukiwarki i udogodnień, jakie wprowadzali w jej rozwijaniu.

Można powiedzieć, że historia tej firmy sięga 1995, kiedy poznali się założyciele Google: Larry Page i Sergey Brin. Po około roku znajomości rozpoczęli oni prace nad wyszukiwarką. Początkowo miała ona nazwę BackRub i działała na serwerach Uniwersytetu Stanforda. Nazwa Google powstała w 1997 roku i pochodzi ona od słowa googol (oznacza ono jedynkę i sto zer w zapisie dziesiętnym).

Pierwsze biuro Google mieściło się (oczywiście) w garażu. Gdy Page i Brin zaczęli zatrudniać współpracowników, okazało się ono zbyt małe i musieli się przenieść. W historii Google przenosili się jeszcze wiele razy i tworzyli swoje siedzimy w rożnych miejscach świata. Obecnie główna siedziba mieści się w Mountain View w USA.

W 1999 roku do Google napłynęła spora inwestycja (25 mln), co wpłynęło na dalszy rozwój. Już w 2000 zostało opublikowanych 15 nowych wersji językowych wyszukiwarki: chińska, duńska, fińska, francuska, hiszpańska, holenderska, japońska, koreańska, niemiecka, norweska, portugalska, szwedzka i włoska. W tym samym roku wszedł do życia płatny samoobsługowy program do tworzenia kampanii reklamowych – Google Adwords, który teraz przynosi wiele korzyści dla internetowych przedsiębiorstw.

Cztery lata później Google uruchamia własną pocztę elektroniczną – Gmail. Jest ona kompatybilna z wieloma innymi funkcjami tej wyszukiwarki, dlatego konto na Gmailu jest niemal obowiązkowe. Nie było ono jednak od początku dostępne dla wszystkich. Przed 2007 rokiem, mogły korzystać z niego tylko zaproszone osoby.

Kolejną bardzo atrakcyjną opcją dla przedsiębiorców było wprowadzenie Google Analytics w 2005 roku. Dzięki niej można sprawdzać rożnego rodzaju statystyki na własnej witrynie. W dodatku możemy tam prześledzić, np. czy naszą witrynę odwiedzają częściej mężczyźni czy kobiety albo z jakich rejonów świata są nasi odbiorcy. Wtedy jesteśmy w stanie lepiej dostosować naszą stronę do potrzeb odwiedzających.

W 2006 zostaje uruchomione Google Trends, gdzie można sprawdzić zmiany w popularności wyszukiwanych haseł. Pięć miesięcy później dochodzi do kolejnej bardzo istotnej rzeczy: przejęcie YouTube’a – najpopularniejszego serwisu internetowego, pozwalającego na darmowe udostępnianie i odtwarzanie filmów (bez niego chyba też nie wyobrażamy sobie internetu).

Rok po tych wydarzeniach zostaje uruchomione Street View (jako funkcja Google Maps i Google Earth), dzięki któremu można sobie urządzić wirtualny spacer nawet po niektórych wioskach. Zdjęcia są tak wysokiej rozdzielczości, że praktycznie można się na nich rozpoznać, przez co powstał niemały problem z prawami człowieka do prywatności. Google rozwiązało to utrudnienie zamazując twarze przechodniów (a także tablice rejestracyjne samochodów).

W tej chwili Google jest na drugim miejscu w rankingu Best Global Brands (na I jest Apple, a na III Coca-cola). Zatrudnia ponad 54 000 pracowników.

admin

4 Comments

  1. Wreszcie ktoś poruszył ten temat nieco dogłębniej,
    szkoda tylko, że tak krótko, bo jakoś szybko się czyta.

  2. W wielu tematach się z Tobą bym zgodził, tak sądzę,
    po przeczytaniu. Mam nadzieję, że nie przestaniesz nagle pisać jak to robi większość.
    Czekam na więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *