Założyciele Google

Chyba nikt nie wpłynął tak na Internet, jak założyciele Google. W zasadzie nie wyobrażamy sobie surfowania po sieci bez stworzonej przez nich wyszukiwarki i udogodnień, jakie wprowadzali w jej rozwijaniu.

Można powiedzieć, że historia tej firmy sięga 1995, kiedy poznali się założyciele Google: Larry Page i Sergey Brin. Po około roku znajomości rozpoczęli oni prace nad wyszukiwarką. Początkowo miała ona nazwę BackRub i działała na serwerach Uniwersytetu Stanforda. Nazwa Google powstała w 1997 roku i pochodzi ona od słowa googol (oznacza ono jedynkę i sto zer w zapisie dziesiętnym).

Pierwsze biuro Google mieściło się (oczywiście) w garażu. Gdy Page i Brin zaczęli zatrudniać współpracowników, okazało się ono zbyt małe i musieli się przenieść. W historii Google przenosili się jeszcze wiele razy i tworzyli swoje siedzimy w rożnych miejscach świata. Obecnie główna siedziba mieści się w Mountain View w USA.

W 1999 roku do Google napłynęła spora inwestycja (25 mln), co wpłynęło na dalszy rozwój. Już w 2000 zostało opublikowanych 15 nowych wersji językowych wyszukiwarki: chińska, duńska, fińska, francuska, hiszpańska, holenderska, japońska, koreańska, niemiecka, norweska, portugalska, szwedzka i włoska. W tym samym roku wszedł do życia płatny samoobsługowy program do tworzenia kampanii reklamowych – Google Adwords, który teraz przynosi wiele korzyści dla internetowych przedsiębiorstw.

Cztery lata później Google uruchamia własną pocztę elektroniczną – Gmail. Jest ona kompatybilna z wieloma innymi funkcjami tej wyszukiwarki, dlatego konto na Gmailu jest niemal obowiązkowe. Nie było ono jednak od początku dostępne dla wszystkich. Przed 2007 rokiem, mogły korzystać z niego tylko zaproszone osoby.

Kolejną bardzo atrakcyjną opcją dla przedsiębiorców było wprowadzenie Google Analytics w 2005 roku. Dzięki niej można sprawdzać rożnego rodzaju statystyki na własnej witrynie. W dodatku możemy tam prześledzić, np. czy naszą witrynę odwiedzają częściej mężczyźni czy kobiety albo z jakich rejonów świata są nasi odbiorcy. Wtedy jesteśmy w stanie lepiej dostosować naszą stronę do potrzeb odwiedzających.

W 2006 zostaje uruchomione Google Trends, gdzie można sprawdzić zmiany w popularności wyszukiwanych haseł. Pięć miesięcy później dochodzi do kolejnej bardzo istotnej rzeczy: przejęcie YouTube’a – najpopularniejszego serwisu internetowego, pozwalającego na darmowe udostępnianie i odtwarzanie filmów (bez niego chyba też nie wyobrażamy sobie internetu).

Rok po tych wydarzeniach zostaje uruchomione Street View (jako funkcja Google Maps i Google Earth), dzięki któremu można sobie urządzić wirtualny spacer nawet po niektórych wioskach. Zdjęcia są tak wysokiej rozdzielczości, że praktycznie można się na nich rozpoznać, przez co powstał niemały problem z prawami człowieka do prywatności. Google rozwiązało to utrudnienie zamazując twarze przechodniów (a także tablice rejestracyjne samochodów).

W tej chwili Google jest na drugim miejscu w rankingu Best Global Brands (na I jest Apple, a na III Coca-cola). Zatrudnia ponad 54 000 pracowników.

admin

4 Comments

  1. Wreszcie ktoś poruszył ten temat nieco dogłębniej,
    szkoda tylko, że tak krótko, bo jakoś szybko się czyta.

  2. W wielu tematach się z Tobą bym zgodził, tak sądzę,
    po przeczytaniu. Mam nadzieję, że nie przestaniesz nagle pisać jak to robi większość.
    Czekam na więcej

Odpowiedz na „yourspotAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *