Historia firmy – Groupon

Początki Grouponu

Prototypem Groupona była platforma ThePoint.com, stworzona w Chicago przez Andrew Masona w 2008r. Na początku obsługiwała ona tylko jedno miasto, co teraz jest nie do wyobrażenia.

Andrew Mason w czasie studiów dostał stypendium za swoje zainteresowanie sprawami publicznymi. Można powiedzieć, że agregator zakupów grupowych powstał właśnie na podstawie jego upodobań. Chciał on umożliwić grupom ludzi osiągnięcie wspólnego celu, poprzez kooperację i samozorganizowanie.

Groupon powstał rok po ThePoint.com. Miał on wpierać lokalne biznesy – pierwszą ofertą Groupona była zniżka na pizzę w lokalu nieopodal siedziby firmy. Pomysł na zakupy grupowe zachwycił i dość szybko zaczęły się do niego dołączać inne miasta. Niecałe dwa lata później było już tam zarejestrowanych 35mln użytkowników z 250 miejscowości USA, Europy, Azji i Ameryki Południowej.

W jego rozwoju istotna była coraz większa dostępność do internetu i rozwijanie się mediów społecznościowych. Można powiedzieć, że Andrew Mason trafił w odpowiedni czas i miejsce, ponieważ sam pomysł zakupów grupowych próbowano wdrożyć już wcześniej z marnymi skutkami.

 

Zakupy grupowe na giełdzie

Już w 2011 roku Groupon mógł wejść na nowojorską giełdę ze swoim nowatorskim (jak na tamte czasy) pomysłem. Jak można było się spodziewać Google i Yahoo, widząc potencjał, chciało kupić firmę (Google oferowało 5-6 mld dolarów, Yahoo 2-3 mld). Andrew Mason też jednak widział ten potencjał i nie sprzedał swojego tworu, mimo dość pociągających stawek.

A może trzeba było się skusić?

Po roku na giełdzie Groupon wcale nie generował zysków, ku smutkowi inwestorów i Masona. Dopiero w drugim kwartale 2013 roku wyniki platformy się nieco poprawiły.

 

Zakupy grupowe w Polsce

Jeżeli chodzi o Polskę, szybszy od Groupona był Gruper.pl, stworzony przez Marka Borzestwoskiego. Zaraz po nim pojawił się CityDeal. W tym samym roku jednak Groupon wykorzystał spory kapitał (135 mln dolarów) od rosyjskiego funduszu inwestycyjnego i wykupił CityDeal, wychodząc na prowadzenie.

Model zakupów grupowych niestety był zbyt zależny od swoich użytkowników i dlatego, między innymi, podupadł. Po pierwsze, przedsiębiorcy byli niezadowoleni ze zbyt niskich zarobków. Po drugie, klienci byli niezadowoleni, bo niektóre firmy w ramach Grouponu przestały oferować pełnowartościowe usługi. Zniechęceni użytkownicy zrezygnowali z korzystania w tak dużym stopniu z zakupów grupowych i przy okazji robili niezbyt dobrą reklamę na forach.

 

Teraz zakupy grupowe trochę odżyły, do czego przyczynia się rynek mobilny, który jest dobrze wykorzystywany przez Groupon. Ciągle jednak najlepiej to działa w Ameryce Północnej. Podczas gdy tam odnotowuje się znaczny wzrost obrotów, w reszcie świata odnotowuje się straty.

admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *